Uwaga! Ta strona używa plików cookies (tzw. ciasteczka), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej

Rozmowa z p. Dorotą Chłopocką, dyrektor Państwowej Szkoły Muzycznej I st. w Jarocinie.

GIG-ant: Dlaczego warto zapisać się do Szkoły Muzycznej?

D.Ch.: Nauka w Szkole Muzycznej rozwija u dzieci i młodzieży uzdolnienia, inteligencję, wyobraźnię, koncentrację, pamięć oraz umiejętności muzyczne. Kształtuje osobowość oraz charakter ucznia, a także wspiera w ogólnym rozwoju uzdolnień muzycznych. Dzieci uczące się śpiewu i gry na instrumentach, mają lepiej wykształcone zdolności myślenia od swoich rówieśników. Edukacja muzyczna ma znaczący wpływ na rozwijanie u dzieci umiejętności językowych oraz matematycznych. Dzieci chodzące do Szkoły Muzycznej lepiej radzą sobie z testami oraz lepiej rozumieją działania na ułamkach. Inne cechy i umiejętności kształtowania w wyniku edukacji muzycznej, to między innymi: zdyscyplinowanie, zdolności słuchowe oraz spostrzegawczość.

GIG-ant: W jakim terminie można się zapisać?

D.Ch.: Termin zapisywania się do Szkoły Muzycznej jest ogłoszony na stronie internetowej naszej szkoły, aczkolwiek zawsze się to dzieje do końca maja każdego roku szkolnego.

GIG-ant: Od którego roku życia można się zapisać?

D.Ch.: Do Szkoły Muzycznej można się zapisać od szóstego roku życia. Wiele zależy od instrumentu. Najlepszy wiek to pięć-sześć lat. Gitara oraz skrzypce są dla trochę starszych dzieci, na przykład dla siedmiolatków, które poradzą sobie z graniem na strunach lub ze smyczkiem.

GIG-ant: Jakie wykształcenie mają nauczyciele?

D.Ch.: Nauczyciele ze Szkoły Muzycznej mają ukończone studia muzyczne. Głównie są to ludzie po Szkołach Muzycznych, bardzo często są to absolwenci Szkoły Muzycznej I stopnia w Jarocinie.

10698500_762892807107388_6012948381912963291_n

GIG-ant: Ile lat chodzi się do Szkoły Muzycznej?

D.Ch.: Dzieci są przypisane do dwóch cykli, mianowicie: do cyklu sześcioletniego dla dzieci od sześciu do ośmiu lat oraz do cyklu czteroletniego dla młodzieży od dziewięciu do szesnastu lat.

GIG-ant: Czy trzeba mieć w domu własny instrument?

D.Ch.: Owszem, trzeba mieć w domu własny instrument, ponieważ dziecko musi mieć możliwość na czyś ćwiczyć. Każdy instrument jest „zazdrosny” o każdy czas, więc trzeba mieć go zawsze pod ręką, blisko siebie, aby dziecko każdą wolną chwilę mogło poświęcić grze na instrumencie. W Szkole Muzycznej istnieje także możliwość wypożyczenia instrumentu. Oferujemy także doradztwo przy zakupie własnego instrumentu.

GIG-ant: Jak wyglądają przesłuchania do Szkoły Muzycznej?

D.Ch.: Przesłuchania do Szkoły Muzycznej odbywają się w dwóch etapach. Inaczej są skonstruowane dla dzieci młodszych cyklu sześcioletniego, czyli dzieci od szóstego do ósmego roku życia. Dla nich jest to lekcja rytmiki, gdzie dzieci są obserwowane przez nauczycieli. Nauczyciele obserwują przede wszystkim sposób zachowania, bycia, reakcji na muzykę, powtarzanie dźwięków wysokich oraz niskich. W ten sposób oceniane są przez nauczycieli oraz uzyskują punktację. Następnym etapem przesłuchań jest spotkanie indywidualne z nauczycielem. Wtedy nauczyciel określa, czy dziecko ma predyspozycje do danego instrumentu. Inaczej są skonstruowane dla dzieci starszych cyklu czteroletniego, czyli dla dzieci od dziewiątego do szesnastego roku życia. Dla nich jest to już trudniejsza lekcja rytmiki. Dzieci są przesłuchiwane przez nauczycieli od razu pojedynczo oraz rozwiązują test ogólnomuzyczny.

GIG-ant: Jakie są instrumenty do wyboru?

D.Ch.: Szkoła muzyczna realizuje program nauczania w kilku sekcjach: instrumentów klawiszowych (fortepian, akordeon), instrumentów strunowych (skrzypce, gitara, wiolonczela), instrumentów dętych drewnianych (klarnet, saksofon, flet), instrumentów dętych blaszanych (trąbka) oraz instrumentów perkusyjnych.

10492390_723982467665089_3391113991678789460_n

GIG-ant: Czy można się uczyć na dwóch instrumentach?

D.Ch.: Nie ma takiej możliwości, by uczeń uczył się na dwóch instrumentach. Uczeń przychodząc do Szkoły Muzycznej wybiera sobie jeden instrument. Fortepian jest instrumentem dodatkowym dla uczniów nie uczących się na instrumentach klawiszowych.

GIG-ant: Jak wyglądają zajęcia na instrumencie głównym?

D.Ch.: Zajęcia na instrumencie głównym odbywają się indywidualnie, czyli pracuje nauczyciel wybranego instrumentu z uczniem. Pierwsze lekcje polegają na ćwiczeniach. Na przykład: w przypadku skrzypiec uczeń uczy się, jak odpowiednio trzymać skrzypce oraz smyczek. Pierwsze lekcje polegają także na nauce o instrumencie oraz rozpoznawaniu nut. Jeżeli uczeń dobrze opanuje wszystkie ćwiczenia i nauczy się rozpoznawać nuty, przechodzi się do utworów. Nauczyciel ma kilka bardzo łatwych utworów, prezentuje je uczniowi, po czym uczeń wybiera, który z nich mu się najbardziej podobał. Następnie uczeń uczy się owego utworu na lekcji, następnie ćwiczy go w domu.

GIG-ant: Jakie są zajęcia oprócz nauki na instrumencie głównym?

D.Ch.: W Szkole Muzycznej trwają także zajęcia teoretyczne składające się z dwóch przedmiotów: kształcenia słuchu oraz audycji muzycznych. Zajęcia prowadzone są w grupach. Podczas lekcji kształcenia słuchu dzieci uczą się rozpoznawać dźwięki poprzez słuch oraz rozwiązują specjalne ćwiczenia słuchowe. Podczas lekcji audycji muzycznych dzieci uczą się między innymi o budowie instrumentów. W Szkole trwają także zajęcia z chóru, gdzie dzieci uczą się śpiewu. W procesie kształcenia dużą wagę przywiązujemy do muzykowania zespołowego. Działają u nas różnorakie zespoły: Zespół Smyczkowy, Zespół Akordeonowy, Zespół Instrumentów Dętych Blaszanych, Zespół Saksofonowy, Zespół Perkusyjny oraz ,,Big band" -  w jego składzie są wszystkie instrumenty w Szkole Muzycznej.

GIG-ant: Czy Szkoła Muzyczna organizuje konkursy dla uczniów?

D.Ch.: Co roku w Szkole Muzycznej organizowane są konkursy dla uczniów o szerokim oraz bogatym wachlarzu. Przede wszystkim są to konkursy wokalne oraz instrumentalne. Konkursy w Szkole Muzycznej są skierowane na realizację podstawy programowej.

szkol muzyczna 3

GIG-ant: Czy zdaje się jakiś egzamin na koniec każdego roku szkolnego?

D.Ch.: Oczywiście, co roku w Szkole Muzycznej odbywają się egzaminy, które podsumowują pracę całoroczną ucznia. Odbywają się one w okresie czerwca.

GIG-ant: Jak wygląda taki egzamin?

D.Ch.: Egzamin każdego ucznia Szkoły Muzycznej odbywa się indywidualnie. Na egzaminie obecni są nauczyciele, przed którymi uczeń prezentuje utwory, które przygotował wraz ze swoim nauczycielem, po czym uczeń wychodzi z sali, w której trwa owy egzamin. Nauczyciele naradzają się oraz podejmują decyzję o ocenie na koniec roku szkolnego. Nauczyciel instrumentu głównego informuje ucznia o jego ocenie.

GIG-ant: Ile utworów gra się na takim egzaminie?

D.Ch.: Ilość utworów zależy od instrumentu, na którym uczeń gra. Ilość utworów do wykonania przydziela nauczyciel od instrumentu głównego.

GIG-ant: Czy są organizowane koncerty w Szkole Muzycznej?

D.Ch.: Oczywiście, w Szkole Muzycznej często organizowane są wspaniałe koncerty. Działalność koncertową mamy bardzo bogatą. Szkoła Muzyczna organizuje koncerty wewnętrzne oraz zewnętrzne. Na koncertach przede wszystkim występują uczniowie Szkoły Muzycznej. Zapraszamy również gości, którzy również koncertują na rzecz naszej Szkoły.

szkol muzyczna 11

GIG-ant: Czy Szkoła Muzyczna ma patrona?

D.Ch.: Obecnie Szkoła Muzyczna nie ma patrona, aczkolwiek pracujemy nad tym. Z okazji uroczystości ,,Jubileuszu 40-lecia Szkoły Muzycznej I stopnia w Jarocinie" Szkoła otrzyma imię. Na dzień dzisiejszy pozostawię je w tajemnicy.

GIG-ant: Czy w Szkole Muzycznej można się czegoś dowiedzieć o Pałacu Radolińskich?

D.Ch.: W Szkole Muzycznej nie oprowadzamy uczniów po Pałacu Radolińskich, aczkolwiek mamy obrazy oraz różne wystawy informujące między innymi o tym, jak Pałac Radolińskich wyglądał dawniej oraz kto w nim sprawował władzę. Jeżeli ktoś byłby chętny być oprowadzony lub dowiedzieć się czegoś więcej o Pałacu Radolińskich, można zwrócić się do Biblioteki Powiatowej, która mieści się obok naszego Pałacu.

GIG-ant: Chciałaby pani na koniec zachęcić dzieci i młodzież, aby się zapisały do Szkoły Muzycznej?

D.Ch.: Wszystkie dzieci, które mają przyjemność bytowania z muzyką, lubią śpiewać oraz tańczyć, powinny przyjść i zapisać się do Szkoły Muzycznej. Dzieci młodsze, które chciałyby się zapisać, powinny przyjść do Szkoły Muzycznej oraz poddać się badaniu wstępnemu, by dowiedzieć się, czy mogą się rozwijać się w tym kierunku, oraz jakie mają predyspozycje. Myślę, że warto z muzyką być, ponieważ muzyka otacza nas dookoła. Powinniśmy pamiętać, że muzyka to nie tylko praca, ale również i wypoczynek.

Anna Jelak

 

Film znajdujący się poniżej pokazuje codzienne życie w naszej szkole, w klasach: skrzypiec, wiolonczeli, gitary, saksofonu, klarnetu, fletu, trąbki, fortepianu, akordeonu, perkusji, Zespołu gitarowego i Zespołu muzyki rozrywkowej oraz chwilę w pracowni kształcenia słuchu.

Tomek Jankowski, 08.10.2014 17:07
0,

1782


Komentarze:

Jeszcze nikt nie skomentował tego wpisu.

Dodaj komentarz