Dwie nauczycielki reprezentujące szkoły w Golinie i Dobrzycy p. Ignasiak oraz p. Grzesiek odpowiedziały na zaproszenie Federalnego Stowarzyszenia Edukacji Kulturalnej Dzieci i Młodzieży (BKJ e.V.) i jego partnera kooperacyjnego - Stiftung WannseeForum skupiających pozaszkolne podmioty edukacji kulturalnej i animacji kultury z Polski i Niemiec.
Od 24 do 26 lutego 2017r. obie nauczycielki uczestniczyły w polsko-niemieckim spotkaniu partnerskim w Berlinie. Tematem przewodnim warsztatów, obejmujących pracę w grupach międzynarodowych była „Animacja językowa w polsko-niemieckiej wymianie – Dlaczego warto?”.
Zgrupowania tego typu służą przede wszystkim przygotowaniu, planowaniu i polepszeniu współpracy międzynarodowej, nawiązaniu kontaktów oraz wymiany doświadczeń pomiędzy organizacjami aktywnymi w wymianie młodzieży w Polsce i Niemczech. Ze strony polskiej organizatorem była organizacja międzynarodowa PNWM (Polsko-Niemiecka Współpraca Młodzieży), utworzona w 1991 roku przez rządy Polski i Niemiec w celu wspierania kontaktów między młodzieżą z Polski i Niemiec. W praktyce oznacza to, że PNWM dofinansowuje spotkania i projekty młodzieżowe oraz pomaga w ich zorganizowaniu: udziela informacji o sąsiednim kraju, wydaje i udostępnia publikacje metodyczne i krajoznawcze, a także ułatwia znalezienie partnera do współpracy. Jej celem jest rozszerzanie i pogłębianie istniejącej wymiany młodzieży oraz umożliwianie nowych inicjatyw polsko-niemieckich.
Uczestnicy warsztatów mogli dowiedzieć się wielu nowości i otrzymać informacje na temat składania wniosków, ich rozliczenia oraz zasięgać porady zespołu BKJ. Miejscem spotkania i zakwaterowania był ośrodek WannseeForum w Berlin-Wannsee.
Spotkania prowadzone były przez doświadczonych trenerów Monikę Mrówczyńską i Christopha Schneider Larisa. Inicjowane w trakcie całej konferencji partnerskie warsztaty animacji i uczulenie uczestników na praktyczną i ukierunkowaną metodologię, która cechuje kreatywność i interaktywność sprawiły, że uczestnicy pozbyli się zahamowań spowodowanych nieznajomością języka. Oczywiście wszystkie działania były tłumaczone dwutorowo: tekst niemiecki na język polski i odwrotnie. Uczestnicy mogli również spotkać się z przedstawicielką jednostki DPJW Anną Łysiak i zespołem BKJ, Karoliną Wiśniewską i Rolfem Witte.
Jedną z atrakcji edukacyjnych spotkań była wizyta w salonie Kultury w Treasure Island Circus. Tam przedstawiono cyrkowe występy młodzieży i film dokumentalny "Razem / Razem". Zarówno występy, jak i film przyjęte zostały entuzjastycznie. Okazało się, że warsztaty cyrkowe są efektem ostatniej niemiecko-polsko-ukraińskiej wymiany młodzieży. Wieloletnim zaś partnerem Circus Treasure Island w Polsce jest Centrum Kultury "Brodnicki Dom Kultury". Młodzież zachwycała kunsztem występów na szarfach, układami gimnastycznymi i tanecznymi.
W efekcie trzydniowych warsztatów i prowadzonych rozmów szkoły nasze przystąpiły do projektu, który będzie realizowany w przyszłym roku szkolnym. Projekt ten dotyczyć będzie udziału naszych uczniów w warsztatach kręcenia filmów animowanych.
Kolejnym miejscem pobytu obu pań był Hamburg, w którym było umówione spotkanie w siedzibie Greenpeace.
Ta międzynarodowa organizacja pozarządowa, znana jako Fundacja Greenpeace, działa na rzecz ochrony środowiska naturalnego. Greenpeace ma biura w 55 krajach na całym świecie. Wszystkie placówki podlegają pod Greenpeace International, z siedzibą w Amsterdamie. Organizacja finansowana jest całkowicie przez indywidualnych darczyńców. Greenpeace nie przyjmuje pieniędzy od firm i rządów, co ma gwarantować jej niezależność. Koncentruje swoje działania na najbardziej istotnych, zarówno globalnych jak i lokalnych zagrożeniach dla bioróżnorodności i środowiska. Greenpeace przeciwstawia się niszczeniu środowiska naturalnego od 1971 roku. Od tamtej pory istotą działania organizacji są akcje bezpośrednie na wodzie, ziemi i w powietrzu, których celem jest zwrócenie uwagi opinii publicznej na przypadki niszczenia Ziemi, istotne problemy ekologiczne, a także wskazanie odpowiedzialnych za taki stan rzeczy.
Kampanie prowadzone przez Greenpeace obejmują sześć głównych obszarów:
-ochronę lasów naturalnych
-ochronę oceanów i mórz
-ochronę przed substancjami toksycznymi
-walkę z globalnym ociepleniem i zmianami klimatycznymi
-promocję rewolucji energetycznej i odejście od brudnych źródeł energii
-promocję zrównoważonego rolnictwa i walkę przeciwko wprowadzaniu do środowiska organizmów modyfikowanych genetycznie (GMO).
W wyniku wielu akcji udało się doprowadzić do pozytywnych zmian na rzecz ochrony środowiska i lepszej, bardziej zielonej i sprawiedliwej przyszłości.
Na miejscu okazało się, że tu w Hamburgu, w siedzibie głównej Greenpeace, pracują też Polki. Jedna z nich przedstawiła działalność instytucji, pokazała ekspozycje interaktywne uświadamiające, że świat wokół nas jest niezwykle zanieczyszczony i tylko od nas zależy, jak będzie nasze otoczenie wyglądało za kilka lat. I czy to, co widzimy na co dzień i jest dla nas normalne, nie okaże się muzealnym eksponatem dla przyszłych pokoleń. Celem tego spotkania było rozpoznanie, czy szkoły nasze mogą wziąć udział w akcjach propagowanych przez Greenpeace. Nasza szkoła wprawdzie bierze już udział w akcji segregowania śmieci, zbierania puszek, nakrętek itp., co jest już wkładem w dbałość o czystość środowiska, ale chodziło o uczestnictwo w szerzej zakrojonych akcjach, spotkaniach, nawiązaniu kontaktów. Zadania, które można wykonywać tu, na miejscu, skłoniły do refleksji na temat ewentualnego przyjazdu wraz z młodzieżą właśnie do Hamburga. Poglądowe lekcje ekologiczne, filmy i ćwiczenia interaktywne na pewno sprzyjać mogą rozwojowi świadomości ekologicznej.
Jedna z uczestniczek warsztatów animacji, którą poznały nasze nauczycielki w Berlinie, prowadzi w Hamburgu muzeum interaktywne „KL!CK” dla dzieci. Postanowiły zatem je odwiedzić, korzystając z jej zaproszenia. Dzieci mogą tu namacalnie uczestniczyć w poznaniu różnych aspektów życia - zarówno biologicznego ludzi, jak i poznawać miejsca pracy (bank, sklep itp.), za pomocą muzealnych eksponatów, jak i w wykonywaniu określonych zadań. Przygotowane specjalnie sale muzealne wprowadzają np. w poznanie „Codziennego życia prababci” – i jej gospodarstwa domowego; z tarką do prania, wirówką, maglem ręcznym, żelazkami grzanymi na piecu (każdy uczeń przechodzi osobiście cykl od prania, przez jego suszenie i prasowanie); tematyka życia bez elektryczności kontynuowana jest w kuchni, w której można przygotowywać własnoręcznie posiłki. Kolejne ekspozycje dotyczą przeprowadzania operacji finansowych, poznania ciała, konstrukcji domów na placu budowy oraz wiele innych. Wszystkie jednak odnoszą się raczej do dzieci młodszych, ale ta inicjatywa rzeczywiście jest bardzo cenna.
Efektem końcowym wyjazdu jest pojęcie współpracy naszej szkoły z niemieckim partnerem FANTASIA-DRESDEN i polskim partnerem -Fundacją "FILMOWIEC" z Poznania. Przygotowaliśmy wspólny wniosek na spotkanie partnerskie w Polsce w terminie 11.09.-13.09.2017, a następnie udział w warsztatach, które odbędą się w dniach 05.10.2017-13.10.2017 w Kudowie. Ponieważ FANTASIA-DRESDEN przystępuje do projektu z partnerem ukraińskim, nasze przedsięwzięcie będzie zatem projektem polsko- niemiecko - ukraińskim.
W pilotażowych zajęciach będzie uczestniczyło 4 uczniów z naszej szkoły wraz z opiekunem. Specyfika projektu - czyli tworzenie filmów animowanych - ogranicza niestety liczbę uczestników.
Jeszcze podczas trwania tego roku szkolnego będą do pracy przy tym projekcie typowane osoby, najprawdopodobniej z klasy szóstej i pierwszej gimnazjum.
Rekonesans w Niemczech zatem otworzył nowe horyzonty, zarówno dla szkoły, jak i dla uczniów - nie tylko na przyszły rok, ale też na kolejne lata szkolne.
Tekst zrealizowany przy dużej pomocy jednaj z uczestniczek wyjazdu - p. Bogusławy Grzesiek
358
Jeszcze nikt nie skomentował tego wpisu.