Uwaga! Ta strona używa plików cookies (tzw. ciasteczka), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej

Często słyszymy, że młodzież się nie uczy, nie czyta, niczym nie interesuje,   jest na bakier z ambicją. Rzadko kiedy zastanawiamy się nad faktem, jak wielu  ludzi ma pracę tylko dzięki uczącym się dzieciom i młodzieży. Ludzie nie zastanawiają się,  jakie są przyczyny złego zachowania czy chwilowego kryzysu w nauce, tylko wydają jednoznaczne opinie na ten temat typu: to urodzony leń, nic z niego nie wyrośnie, to przykład zaniedbań domu i złej pracy szkoły. Tak zwani specjaliści od wszystkiego często kierują swe podejrzenia i zastrzeżenia w kierunku złych nauczycieli,  systemu szkolnictwa i ministra edukacji, który co roku wprowadza nowe podręczniki...Pewnie jest w tym i trochę prawdy. Ale polska szkoła odnosi także  sukcesy. A o tym wie mało kto…Przecież łatwiej narzekać i ulegać powszechnemu krytykanctwu.


Według tegorocznej edycji badań PISA ( to Międzynarodowa Ocena Umiejętności Uczniów ), którego zadaniem jest sprawdzenie umiejętności i kompetencji uczniów w dziedzinie matematyki, nauk przyrodniczych i czytaniu w krajach całego świata  Polska odniosła spektakularny sukces.  Badania wykazały, że wśród piętnastolatków z całego świata  gimnazjaliści z Polski zajęli 1 miejsce w Unii Europejskiej, ex aequo z Holandią, Estonią i Finlandią oraz 14 miejsce na świecie w dziedzinie umiejętności matematycznych. W umiejętnościach czytania i interpretacji również zajmujemy najwyższy stopień podium w Unii wraz z Finlandią i Irlandią. W tej dziedzinie na kuli ziemskiej jesteśmy na dziesiątym miejscu. W rozumowaniu w naukach przyrodniczych zajmujemy również wysokie 3 miejsce w Unii Europejskiej i 9 na świecie. Jest to oczywiście wielki sukces Polaków i polskiej szkoły, z którego możemy być dumni. Tym bardziej, że jesteśmy postrzegani jako kraj z rosnącym potencjałem intelektualnym młodzieży - bo Polska awansuje w rankingach PISA z roku na rok!  W jednej z brytyjskich gazet napisano, iż po wielu latach dominacji angielscy uczniowie są słabsi od tych polskich. A przecież to my mieliśmy zawsze kompleksy wobec Brytyjczyków, nie tylko zresztą w dziedzinie oświaty. Przyznano także, że Polska jest wielkim sukcesem PISA. Anglicy uważają, że to głównie zasługa nauczycieli. Warto nadmienić, że nauczyciel w Anglii zarabia co najmniej dwa razy więcej niż w Polsce. W rankingu globalnym Polska plasuje się na 14 miejscu. Spadła liczba uczniów z niskimi wynikami, a wzrosła liczba uczniów, którzy potrafią rozwiązać trudniejsze zadania. W powyższy sposób spełniliśmy oświatowe wymagania Unii. Wiele mówi się też, że sukces ten został spowodowany poprzez utworzenie gimnazjów oraz zmiany w egzaminach wewnętrznych. Od szeregu lat odnosiliśmy coraz to lepsze wyniki dochodząc do tego, jakże ważnego  sukcesu w polskiej oświacie.
Myślę, że jest to dobry powód, by przestać w końcu narzekać i spojrzeć na oświatę obiektywnie.  Ba, trzeba wspierać polską szkołę, by sukces w PISA nie pozwolił spocząć na laurach. No i spójrzmy życzliwiej na polskiego ucznia.

Tomek Jankowski, 11.12.2013 23:38
0,

531


Komentarze:

Jeszcze nikt nie skomentował tego wpisu.

Dodaj komentarz