Uwaga! Ta strona używa plików cookies (tzw. ciasteczka), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej

Wywiad z logopedą p. Marzeną Adamkiewicz.

Gig-ant: Czym zajmuje się logopedia?
M.A.: Logopedia jest nauką , która zajmuje się kształtowaniem mowy, usuwaniem wad oraz nauczaniem mowy w wypadku jej braku.

Gig-ant: Na czym polega pani praca?
M.A.: Moja praca polega na rozpoznawaniu zakłóceń lub zaburzeń językowych poprzez przeprowadzanie diagnozy logopedycznej wśród dzieci, a następnie prowadzenie terapii w celu usuwania, likwidowania wszelkich zakłóceń i zaburzeń komunikacji językowej oraz pomoc w przezwyciężaniu problemów dzieciom mających trudności z mówieniem, rozumieniem, pisaniem i czytaniem.

Gig-ant: Czy jest ona łatwa?
M.A.: Praca logopedy nie jest łatwa , coraz więcej dzieci potrzebuje pomocy, a i wady językowe z roku na rok bywają coraz bardziej zróżnicowane . Terapeuta koryguje często już nie  jedną głoskę , ale cały szereg różnych dźwięków.

Gig-ant: Ile osób obecnie korzysta z takich zajęć?
M.A.: Udział uczniów w terapii logopedycznej uzależniony jest przede wszystkim od ilości godzin,  jakimi dysponuje szkoła. Obecnie w zajęciach uczestniczy siedmioro dzieci z klas I-VI.

Gig-ant: Ile osób powinno z nich korzystać?
M.A.: W pierwszej kolejności logopeda zajmuje się uczniami wymagającymi natychmiastowej pomocy, następnie po konsultacjach z wychowawcami otacza się opieką kolejnych. Uważam, że w każdej klasie są uczniowie, którzy potrzebują tego rodzaju zajęć.

Gig-ant: Kto zaleca uczniom logopedię i dlaczego?
M.A.: Do logopedy mogą zgłosić się pacjenci w każdym wieku, ale najszybsza terapia odbywa się u najmniejszych pacjentów 4-7 letnich. Im dziecko starsze, tym zajęcia trwają dłużej. Oczywiście intensywność ćwiczeń ma ogromne znaczenie –jeżeli uczeń systematycznie powtarza zalecane zadania, tym szybciej wykształci poprawność wymowy. O udział w zajęciach logopedycznych uczniów mogą wnioskować wychowawcy, poloniści oraz rodzice, którzy zgłaszają swoje spostrzeżenia logopedzie,  który to z kolei przeprowadza swoją diagnozę logopedyczną i  kwalifikuje dzieci na zajęcia lub nie.

Gig-ant: Czy takie zajęcia są przydatne?
M.A.: Zajęcia pozwalają dzieciom uwierzyć we własne możliwości. Dzieci stają się bardziej odważne, angażują się w życie klasy,  nie boją się odezwać,  gdyż bariera językowa- niewłaściwa wymowa zostaje zatarta. Dlatego uważam,  że zajęcia logopedyczne są jak najbardziej przydatne.

Gig-ant: Czy pomagają one uczniom?
M.A.: Jak już wspomniałam wcześniej,  zajęcia bardzo pomagają uczniom. Oczywiście uczniowie sami muszą chcieć angażować się w terapię, to od nich przede wszystkim zależy sukces  tejże terapii.

Gig-ant: Ilość  uczniów wymagających logopedii wzrasta czy może maleje?
M.A.: Niestety,  coraz więcej uczniów wymaga terapii logopedycznej , tendencja od kilku lat jest wzrostowa . Uczniowie nabywają złych wzorców językowych,  które powielają,  a w przypadku braku korekcji wada wymowy pozostaje, sama nie zniweluje się.

Gig-ant: Bardzo dziękujemy za wywiad. Życzymy wielu sukcesów w pracy.

Wiktoria Pudelska

Tomek Jankowski, 16.11.2013 21:34
0,

670


Komentarze:

Jeszcze nikt nie skomentował tego wpisu.

Dodaj komentarz